دومین جلسه ساعات پژوهشی پایه اول با عنوان آشنایی با پژوهش جهت آشنایی طلاب با این موضوع انگیزشی و اخلاقی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز های شنبه 28 بهمن ماه در اتاق سایت به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: در این جلسه سخنرانی آقای یوسفیان از طریق ویدئوپروژکتور برای طلاب پخش شد و آنان به یادداشت برداری از محتوای سخنرانی پرداختند و ادامه آن در جلسه بعدی برگزار خواهد شدو از مباحث مطرح شده آزمون شفاهی توسط استاد انجام می پذیرفت.
تصاویر مربوط به این جلسه
جلسه دوم : آشنایی با پژوهش دکتر حسن یوسفیان
پژوهش به معنای جمع اوری و منتاژ کردن نیست. با توجه به آثار دیگران و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها و برطرف نمودن این نقاط در تحقیق و مطرح نمودن نکات جدید می توان کار پژوهش انجام داد. باید نوآوری چه به لحاظ محتوا و چه نحوه ارائه روش و ورود و خروج بحث باشد.
ارجاعات در تحقیق نشان دهنده بهره وری از تحقیقات دیگران است لذا هم کمیت و هم کیفیت در تحقیق مهم است.
باید نگاه انتقادی داشته باشیم لیکن افراط نباید باشد. در واقع نگاه انتقادی بازگو کننده این مطلب است که نمی توان به کارهای پژوهشی دیگران بسنده کرد و ممکن است کل نظریه درست باشد اما ادله کافی ذکر نشده باشد با نگاه انتقادی مورد برسی قرار بگیرد.
در پژوهش ضرورت دارد که به مسائل و شبهات جدید پاسخ داده شود. و پژوهش نیازمند صبر و حوصله است. لذا نباید برای نوشتن یک پژوهش وقت تعیین نمود بلکه هدف در تحقیق و پژوهش باید کشف حقیقت باشد که لازمه جدایی ناپذیری تحقیق و پژوهش ؛ نویسندگی است لذا قلم روان و علمی کمک بسیار زیادی در کشف حقیقت میکند.
بعد از نوشتن ویرایش مطلب بسیار مهم است زیرا هر چقدر پژوهش گر کار خود را درست انجام دهد اما یک ویراستار می تواند غنای مطلب را بیشتر کند و کار را قوی تر نماید.
امروزه با وجود نرم افزارهای کاربردی و کتابخانه ای کار پژوهشگر اسان تر شده است لذا تسلط بر آنها لازم و ضروری است ولیکن دشواری و سختی هم دارد همانطور که نداشتن اطلاعات کار را سخت میکند فراوانی اطلاعات هم مشکل آفرین است زیرا که پژوهشگر ب صبر و حوصله باید مطالب کامل و کافی را انتخاب نماید.
آخرین نظرات