سومین جلسه ساعات پژوهشی پایه اول با عنوانآشنایی با جایگاه پژوهش و رابطه ی پژوهش با ایمان و اخلاق جهت آشنایی طلاب با این موضوع انگیزشی و اخلاقی در جهت تبیین چرایی و چگونگی پژوهش، لوازم آن ، ضرورت پرداختن به آن و لزوم کسب مهارت های پژوهشی ، ضرورت ، آثار و فواید آن با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 5 اسفند ماه در اتاق سایت به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: در این جلسه سخنرانی آقای حصاری از طریق ویدئوپروژکتور برای طلاب پخش شد و آنان به یادداشت برداری از محتوای سخنرانی پرداختند و از مباحث مطرح شده آزمون شفاهی توسط استاد انجام می پذیرفت.
تصاویر مربوط به این جلسه
جلسه سوم: ضرورت پژوهش در حوزه های علمیه؛ سخنرانی حاج آقا حصاری
حوزه علمیه محیطی است که در آن علم و تولید علم جریان دارد و گردش علمی دارد. اگر علم مرتبا مورد واکاوی قرار نگیرد دچار رکود می شود. و بین نیازهای معرفتی جامعه و علومی که پیشینیان تولید کرده اند فاصله ایجاد می شود و آن علوم قابل استفاده نخواهد بود.
با گذشت زمان مطالب ارائه شده کهنه می شوند و مناسب مخاطب امروزی نیست.
اگر بخواهیم مطالب را امروزی کنیم باید آنها را 1- باز آفرینی2- بازسازی 3- نوسازی4- و بر آن بیفزاییم.
تولید علم: یعنی پاسخگویی به سوالات و مجهولات علمی.
باز آفرینی: یعنی مطلب یا موضوعی را که قدیمی ترها پاسخ داده اند و تولید علم شده ولیکن پاسخ بسیار بسیار قدیمی و کهنه است که امروزه قابل درک و فهم نیسن و متناسب جامعه امروزی نیز نمی باشد ؛ را باز آفرینی کنیم.
مهمترین وظیفه طلبه انجام رسالت های دینی است. و طلبه ها سه دسته اند. 1- گروهی رسالت تبلیغ دین را در جامعه به عهده میگیرند.2- گروهی تدریس و تعلیم را بر عهده میگیرند.3- و گروهی تحقیق و پژوهشگری خالص را یعنی فقط تولید علم و کار تحقیقی میکنند.
تلاش علمی بزرگان دین معلول دو عامل است:1- پشتکار و اراده برای پیشرفت 2- تهذیب نفس.
آخرین نظرات