اولین جلسه کارگاه روش مطالعه و یادگیری مقدماتی پایه اول مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جهت آشنایی طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 12 اسفند ماه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: این جلسه با محوریت منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش برگزار گردید و در ابتدای جلسه به مدت یک ساعت از طلاب مجموع دروس سه جلسه اول امتحان گرفته شد و سپس تدریس درس 14 کتاب ” خود آموز مقدمات پژوهش" دکتر اسلام پور انجام پذیرفت.
مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه عبارتند از:
مطالعه نخستین ابزار یادگیری علمی است که اگر درست انجام شود، ارتقای پایدار و ماندگار معلومات علمی را تضمین خواهد کرد.مطالعه دیدن جملات با چشم و دریافت پیام های متن برای افزایش اطلاعات درباره ی موضوع متن است.
فرایند مطالعه را می توان در سه مرحله خلاصه کرد: فهم، به خاطر سپاری، بیان و باز گفتن . برای یک مطالعه ی خوب ، باید شرایطی را پیش از مطالعه، در حال مطالعه و پس از مطالعه، به منظور تثبیت آموخته ها رعایت کرد.
مهارت های شناختی و فراشناختی
دانش پژوهی که به تکرار، مرور، بسط، گسترش مطالب و سازمان دهی آنها می پردازد در حال استفاده از راهبردهای شناختی است ؛ اما هنگامی که به پرسش های فصل اخر کتاب پاسخ می دهد یا از دوست خود می خواهد که درس را از او بپرسد یا از اوامتحان بگیرد، از راهبردهای فراشناختی استفاده کرده است.
شناخت؛ به فرایندهای درون – ذهنی یا راههای پردازش اطلاعات گفته می شود
فرا شناخت؛ به دانش ما درباره ی فرایند های شناختی خود و چگونگی استفاده ی بهینه از آنها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود.
اقسام مطالعه به اعتبار هدف
1- مطالعه ی آزاد یا پراکنده درباره ی موضوعات با اهداف و انگیزه های مختلف
2- تتبع منظم درباره ی یک بحث در منابع
3- مطالعه برای حل مساله
آخرین نظرات