دومین جلسه کارگاه روش مطالعه و یادگیری مقدماتی پایه اول مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جهت آشنایی طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 19 اسفند ماه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: این جلسه با محوریت منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش برگزار گردید و به ادامه تدریس درس 14 کتاب ” خود آموز مقدمات پژوهش" دکتر اسلام پور و محتوای سی دی استاد مومنی و روش های مطالعه دکتر سیف پرداخته شد.
مهمترین مطالب مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:
مهارت مطالعه اجمالی: مطالعه اجمالی پیش نیاز و مقدمه همه ی انواع مطالعه است.
مطالعه دریچه ای برای فهم عمیق است و خواندن دریچه ای برای یادگیری بعد از فهم است.
اهداف خواندن و مطالعه: 1- کسب اطلاعات 2- کسب لذت و تفریح3- کسب منزلت اجتماعی4-کسب تعادل روحی و جسمی 5- کسب درآمد6- کسب ارتباطات فردی یا سازمانی
اهداف خواندن و مطالعه اجمالی: 1- سازمان بندی اولیه؛ کشف قسمت های اصلی و کشف پیام های مهم. 2- تعیین هدف مطالعه؛ مثلا مطالعه ممکن است برای یادگیری یا کسب لذت و … باشد. 3- برآورد دشواری مطلب و زمان مطالعه؛ با دقت و وقت کافی و با قصد یادگیری تحقق می یابد. 4- طرح سوال؛ سوال کلی و جزیی است.
یک مطالعه اجمالی باید هر چهار هدف را داشته باشد و الا روش مطالعه اجمالی ناقص است.
مهارت عبارت خوانی
عبارت خوانی ( خواندن چند واژه با هم) است و با تسلط بر آن در وقت خود صرفه جویی می کنیم و دستاورد بهتری از مطالعات پژوهشی داشته باشد. اهداف آن عبارتند از : افزایش سرعت مطالعه ئ درک مطلب و تمرکز است. روش عبارت خوانی دارای دو سطح مکانیکی و ادارکی است.
مثلا حوزه علمیه خواهران فاطمیه پاکدشت + یک عبارت است.
مهارت تند خوانی
فواید روش تند خوانی افزایش یادگیری، ارتقای اعتماد به نفس و صرفه جویی در وقت است. اهداف آن، آشنایی کلی با مطالب از طریق مرور کتاب با سرعتی فوق العاده زیاد است. از این رو تند خوانی به تنهایی برای بسیاری از مطالب مفید و کافی نیست. و فقط به عنوان پیش مطالعه کاربرد دارد. در تند خوانی هدف یادگیری نیست بلکه آشنایی کلی با مطلب است.
عنصر مهم در تند خوانی تمرکز است با تمرکز می توان وجود لفظی را به سرعت به وجود ذهنی بدل کرد و به پردازش اطلاعات پرداخت.
برخی از شرایط تندخوانی عبارتند از: سر باید صاف باشد، با چشم بخوانیم، بدون حرکت لب ها بخوانیم،بدون جرکت لب ها بخوانیم، از انگشت استفاده شود، به واژه ها خیره نشود.
آخرین نظرات