مثلث طلایی موفقیت در هر فن ومهارت
1. مطالعه
2. آموزش
3. تمرین
هر نوشته ای به دو ابعاد تقسیم می شود : بعد درونی ، بعد بیرونی
بعد درونی : محتوی ، پیام ، معانی
بعد بیرونی : قالب ، بیان ، الفاظ
سعدی می خواهد بگوید اگر می خواهید گفتار و رفتار شما معرف شخصیت شما باشد ونیاز به داد وفریاد نیست .
« مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگویید .»
سلمان هراتی با تاسی از شعر سعدی می گوید : « بهار آن است که خود ببوید نه آن که تقویم بگوید .»
با توجه به مقدمات بیان شده می توان نویسنده را این چنین تعریف کرد :
نویسندگی عبارت است از نگارش پیامی گیرا( محتوا جذاب ) با بیانی شیوا (الفاظ شیوا باشد )
عوامل گیرایی پیام :
1. درست بودن
2. نو بودن
3. منطقی بودن
4. کاربردی بودن
عوامل شیوایی پیام :
1. درست بودن
2. ساده بودن
3. گویا بودن
4. کوتاه بودن
دو سوال مهم در نویسندگی مطرح می باشد
1. چه باید نوشت ( محتوا شناسی ) 2. چگونه باید نوشت .( روش شناسی )
مثلا در مثال خر مشهر را خدا آزاد کرد آحاد مرم فکر می کنند سخن از امام خمینی (ره) ولی این سخن از شهید احمد کاظمی می باشد که اولین فرمانده که وارد شهر خرمشهر می شوند واز طریق بیسیم به سردار غلامعلی رشید این جمله را بیان می کنند .
مثال دوم : انقلاب ما انفجار نور بود از یاسر عرفات می باشد. (صحیفه امام ج 6صفحه 181 )
گفتنی است: در این جلسه دو ساعته طلاب پایه سوم مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت با مهارت های حداقلی در راستای ارائه ی تحقیق پایانی با عوامل گیرایی و شیوایی پیام و نویسندگی روز شنبه 21 بهمن ماه با حضور همکار پژوهش هاتفی برگزار گردید.
تصویر مربوط به این جلسه
آخرین نظرات