هفتمین جلسه کارگاه روش مطالعه و یادگیری مقدماتی پایه اول مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جهت آشنایی طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 22 اردیبهشت ماه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: در این جلسه که با محوریت منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش به تدریس ادامه مطالب محتوای سی دی استاد مومنی پرداخته شد.
مهمترین مطالب مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:
گردآوری اطلاعات و مطالعه ی تجسسی
مفهوم و اهمیت گردآوری اطلاعات: یافتن مطالبی که با پردازش کافی بتوانند به پرسش های تحقیق پاسخ دهند و به عبارت دیگر، مسئله ما را حل کنند. اهمیت این مرحله، به عنوان یکی از حلقه های واسط میان طرح نامه و تدوین، بسیار روشن است.
زمان گردآوری اطلاعات : محقق، پس از اینکه طرح نامه ی تفصیلی را تدوین ئ تصویب کرد، عملیات جمع آوری اطلاعات و فیش برداری را نظامند آغاز میکند. بدین منظور، او فهرست پرسش های خود را همیشه به همراه دارد و از زمانی که به نخستین پرسش دست می یابد و اولین منبع را می بیند، ناخودآگاه به دنبال پاسخ ها می رود.
اصول حاکم بر گردآوری اطلاعات:
1-به همراه داشتن فهرست پرسش ها.
2- ربط اطلاعات به مسئله.
3- صادق و معتبر بودن اطلاعات.
4- واضح بودن مطالب.
5- کافی بودن مطالب.
6- روش و ابزار گردآوری اطلاعات با مسئله تحقیق متناسب باشد.
معرفی شیوه ی مطالعه ی تجسسی
سوال کردن و حالت پرسش و پاسخ دارد . اینکه هدف از سوال کردن چیست که در واقع تعیین هدف می شود. آمادگی ذهنی درباره موضوع داشتن و علاقه در خود ایجاد کردن. برای ایجاد علاقه به این مسائل بپردازیم که : می خواهم فرد اثر بخش باشم، ذهن را به چالش بکشیم، خود را در مسائل و سوالات پیچیده قرار دادن، واداری خویش به مطالعه، تبدیل جملات به سوال، تجزیه و تحلیل و ……
فرایند اجرای مطالعه ی تجسسی یا کنجکاوانه
طرح پرسش پیش از مطالعه، طرح پرسش هنگام مطالعه، طرح پرسش پس از مطالعه
روش انتقادی: شاخصه اصلی آن تفکر انتقادی است و همراه با تجزیه و تحلیل است.برای رسیدن به این تفکر انتقادی استخراج، استدلال، و استنباط لازم است.
روش درک زیبایی و جنبه های هنری: هنر نزدیک به تجسم ذهنی است. هنر همراه با خلق اثر و آفریدن است و اگر روش خواندن و مطالعه به گونه ای بتواند بیافریند و خلق کند ، روش بسیار بسیار موثر است و برای این کار باید درک موثر و اثر بخش داشته باشیم و تجسم مفاهیم داشته باشیم مانند صدای ریزش آب که شر شر اب تجسم می شود.
آخرین نظرات