پنجمین جلسه کارگاه روش مطالعه و یادگیری مقدماتی پایه اول مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جهت آشنایی طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 8 اردیبهشت ماه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: در این جلسه که با محوریت منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش برگزار گردید و در ابتدا از طلاب مباحثی که در جلسات گذشته تدریس شده بود، پرسش شد و سپس به تدریس ادامه مطالب محتوای سی دی استاد مومنی و روش های مطالعه دکتر سیف پرداخته شد.
مهمترین مطالب مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:
شرایط و عناصر خلاصه نویسی مطلوب
1-بهتر است در آغاز خلاصه نویسی، نام متن اصلی و مشخصات کتاب شناسی و امتیازات علمی – ادبی را به همراه یک زندگی نامه ی مختصر از مولف بیاوریم.
2-اگر خلاصه ی آماده شده نسبتا طولانی است، در آغاز آن یک چکیده بنویسیم و نتیجه ها و فایده های علمی و عملی نوشته را در چند سطر در اختیار خواننده قرار دهیم.
3- خلاصه باید آیینه ی متن اصلی باشد و در تمرکز، تاکید و تفصیل دادن یا گذرا رد شدن، با متن اصلی هماهنگ باشد.
4- در پیام ها و محتوای اصلی متن تصرف نشود، و طرح کلی و ساختار بحث اصلی حفظ شود و مباحث خارج اط نوشتار را مطرح کنید.
5- گاه متن اصلی با ابهام ها و اشتباها و انحراف هایی آمیخته است در این صورت خلاصه نویس، با افزودن توضیحاتی در پانوشت، رفع ابهام می کند یا نادرستی آن را گوشزد می کند. همچنین، می توان در پایان خلاصه نویسی، نقدی جداگانه بر آن نوشت.
انواع خلاصه نویسی
خلاصه نویسی آزاد، حلاصه نویسی تفصیلی، خلاصه نویسی به منظور معرفی کتاب، تلخیص فهرستی، تلخیص موضوعی، تلخیص علمی، تلخیص نموداری
مهارت ترسیم درخت حافظه پس از مطالعه ی منابع
یکی از راهکارهای ماندگاری و ثبت مطالب در ذهن ترسیم درخت حافظه است که با استفاده از انواع نمودار، بر حسب سلیقه و ابتکار خود، مطالب را خلاصه وار در نمودار نشان دهید.
معرفی سه دوره ی کلی آموزش مهارت های پژوهش
1-مقدمات پژوهش: مهارت های پیش از تحقیق است و شامل مجموعه ی مهارت های یادگیری، مطالعه و نیز مهارت های قلم است.محقق در این مرحله باید به گونه ای خود را به ابزار تحقیق مجهز کند. مهارت هایی مانند کتاب شناسی، خلاصه نویسی و گزارش نویسی، فرد را به تدریج برای محقق شدن آماده می سازد.
2-پژوهش مقدماتی: این مرحله یک حلقه ی واسط و تعیین کننده است. محقق در این مرحله شبیه به یک قاری مبتدی است که پس از آموزش روخوانی، روان خوانی، تجوید، وقف و اتدا، از قاریان بزرگ قرآن تقلید می کند تا به تدریج بتواند خود صاحب سبک شود.
3-پژهش حقیقی: در این مرحله، محقق باید روش تحقیق2 یا به عبارت دیگر روش تحقیق پیشرفته را بیاموزد. محقق در این مرحله، خود را در مباحثی از رشته ی تحصیلی اش صاحب مسئله می بیند؛ با پرسش هایی روبه روست و ذهن او درگیر برخی ابهامات علمی است.
آخرین نظرات