چهارمین جلسه کارگاه روش مطالعه و یادگیری مقدماتی پایه اول مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جهت آشنایی طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه های اول 1/1 و 1/2 با همراهی استاد نصرتی زاده در قالب پژوهش الزامی 2 ساعت در هفته روز شنبه 1 اردیبهشت ماه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
گفتنی است: در این جلسه که با محوریت منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش برگزار گردید و در ابتدا از طلاب مباحثی که در جلسات گذشته تدریس شده بود، پرسش شد و سپس به تدریس ادامه مطالب محتوای سی دی استاد مومنی و روش های مطالعه دکتر سیف پرداخته شد.
مهمترین مطالب مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:
مفهوم شناسی خلاصه نویسی
خلاصه سازی عبارت است از:” کاهش نسبی کمیت اثر با حفظ پیام های اصلی و رعایت انسجام".
مقصود از خلاصه نویسی، استخراج جوهر مطالب یک اثر است؛ به گونه ای که به اصل مطالب و هدف و پیام خدشه ای وارد نشود و خواننده با مطالعه ی آن، محتوای اثر را دریابد.خلاصه نویسی ممکن است بر روی کتاب، سخنرانی، مصاحبه، فیلم، نمایش، گزارش، پرونده، و مانند اینها انجام شود.
تفاوت خلاصه نویسی با گزیده نویسی و یادداشت برداری آن است که در خلاصه نویسی ، توجه به کتاب یا مقاله یا متن خاص است که چکیده ی همه ی آن آورده می شود. ولیکن در یادداشت برداری و گزیده نویسی، نکات مورد نظر و مورد علاقه ی شخص از بخش عای مختلف یک منبع نوشته می شود و چه بسا میان گزیده ها انسجام وجود نداشته باشد.
خلاصه نویسی با بازنویسی و بازآفرینی نیز متفاوت است. بازنویسی، برگردان متون کهن (شعر و نثر) به نثر با قلمی دیگر است. بی آنکه مفهوم و محتوا دگرگون شود. در باز نویسی ، مضمون متن قدیم حفظ می شود و حوادث، الفاظ و ترکیب ها جا به جا می شوند و تغییر می کنند.
اهداف خلاصه نویسی
1-خلاصه سازی یکی از راه های ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه است و انتقال اطلاعات از حافظه ی کوتاه مدت به حافظه ی بلند مدت است.
2- هرگاه قرار باشد که در نوشته ی تحقیقی خود اثر یا نظریه ای را نقد کنیم، نخست باید به دقت و بت کارشناسی، محتوای آن کتاب یا نظریه را خلاصه وار گزارش دهیم.
3-الگوگیری و پرورش قدرت نویسندگی، لذا خلاصه نویسی یکی از راهکارهای به سازی قلم است.
4-محدودیت فرصت ها فزونی آثار اقتضا می کند که محققان تدبیری بیندیشند تا منابع لازم را با دقت مطالعه و خلاصه کنند تا در دفعات بعد ناچار نشوند دوباره برای آن وقت بگذارند.
5-محقق باید بر اصل کوتاه نویسی و مهارت گزیده نویسی مسلط باشد تا از حجیم شدن بی جهت تحقق خود جلوگیری کند.
6-برای ایجاد وحدت قلم، خلاصه نویسی ضرورت است.
مراحل خلاصه نویسی
1-متن را برگزینید و با مطالعه ی اجمالی آن تعیین کنید که تا چه اندازه می خواهید از متن بکاهید.
2-همه ی اثر را به صورت یک به هم پیوسته بخوانید. دقیق خوانی مناسب ترین شیوه برای خلاصه نویسی سازی متون است. و با استفاده از علامت ها و حاشیه نویسی بکوشید تا پیام های نوشته را دریابید.
3-در هنگام خواندن، افزودن بر حاشیه نویسی و علامت گذاری در درون کتاب، نکاتی را که در نظر نویسنده ی منبع در درجه ی اول اهمیت هستند در برگه های جداگانه یادداشت کنید.
4-درباره ی نانوشته ها نیز تامل کنید و بکوشید تا انسجام موجود را توجیه و معقول سازی کنید.
5-موارد حذفی را مشخص کنید. حذفیات عبارتند از: مثال های غیر ضروری، توضیحات اضافی، موارد تکراری و مانند آنها.
6-اکنون مطالب مهم متن را با دقت به هم پیوند دهید و به یک نوشتار منسجم بدل کنید.
7-نوشتار خود را بازخوانی، حک، اصلاح و ویرایش کنید.
آخرین نظرات