جلسه سوم کارگاهی نگارش علمی پایه چهارم
چه روز ها که یک یک غروب شد نیامدی چه اشک ها که در گلو رسوب شد نیامدی
تمام طول هفته را در انتظار جمعه ام هربار، صبح، ظهر، نه غروب شد نیامدی
در این جلسه کارگاهی استاد نادی در راستای مهارت آموزی طلاب و آشنایی آنان با کاربرد علائم نگارشی و استفاده از این مهارت ها فعالیت های فردی و گروهی طلبه ها مورد ارزیابی قرار گرفت و نمونه فعالیت جدید در اختیارشان قرار گرفت و متن های را که طلاب در مورد حضرت زهرا(س) نوشته بودند را با تشریح علائم نگارشی با کمک خود طلاب تصحیح شد و برای انجام این کارهای عملی و نوشتن درباره حضرت زهرا (س) توسط طلاب به آنان نمره دادند و به هر طلبه موضوعی واگذار شد که به ارائه مطلب در مورد موضوعش اهتمام نماید.
نکات مهم مطرح شده در این جلسه کارگاهی عبارتند از :
1-تبدیل گفتار به نوشتار، باید توجه داشته باشیم :
الف)کلمات شکسته به کار نبریم. ب)مطالب زاید را حذف کنیم.
ج)از تکرار بپرهیزیم. د)اصل رسایی نوشته را رعایت کنیم.
2-در نوشتن باید به اصل ساده نویسی و کوتاهی جملات توجه کنیم، زیرا مفهوم را زودتر و بهتر می رسانند. اما باید دقت کنیم مطالب اصلی فراموش نشود.
3-نوشته ی ما باید اجزای اصلی چیزی را که درباره ی آن می نویسیم، در برگیرد، آن چنان که گویی خواننده آن را در مقابل خود می بیند.
4-اگر بخواهیم چیزی را توصیف کنیم، باید به اندازه، رنگ، بو، لطافت و زبری، دوری و نزدیکی و سایر خصوصیات آن توجه کنیم.
5-برای نشان دادن ظاهر یک فرد، از ویژگی های ظاهری مثل اعضای چهره، قد، چاقی و لاغری او صحبت کنیم و برای توصیف حالات روحی و عاطفی فرد، به رفتار او با دیگران توجه می کنیم.
6-یادداشت کردن خاطرات روزانه، شرح حال، بازسازیی وقایع و رویدادها، خلاصه نویسی، گزارش و نامه نگاری از راه های مؤثّر برای تقویت مهارت نویسندگی است.
7-برای خیال انگیز کردن نوشته می توان از شیوه ی جان بخشیدن به اشیا استفاده کرد.
8-«انتخاب مناسب ترین واژه» از نکاتی است که هنگام نوشتن همواره باید به آن توجه داشته باشیم.
9-باید عناصر زیبایی سخن(تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر، تضاد، تلمیح، کنایه و …) را بشناسیم تا بتوانیم آن ها را در نوشته های خود به کار ببریم.
10-علایم نشانه گذاری را رعایت کنیم، زیرادر انتقال مفاهیم و درست خوانی و درک نوشته مؤثر است.
11-از شاخ و برگ دادن بی مورد به مطالب و عبارت های فضل فروشانه بپرهیزیم.
12-در توصیف از حواس پنجگانه ی خود به خوبی بهره بگیریم.
13-با مطالعه کتاب های داستانی و شرح احوال و خاطرات بزرگان، در پرورش ذهن و گنجینه ی لغات خود بکوشیم.
14-از حکایات، مثل ها، کلمات قصار و اشعار مناسب در صورت لزوم استفاده کنیم.
15-یک متن جذاب، باید دارای سه ویژگی: آغاز نیکو، پیوستگی و انسجام محتوا و پایانی مناسب داشته باشد که باید بین این بخش ها هماهنگی ایجاد کنیم.
16-از توصیف، تخیل و فضا سازی به فراخور نوشته استفاده کنیم.
17-در نوشته های ساده (زبانی) بهتر است از آرایه های ادبی استفاده نکنیم.
18-تهیه پیش نویس خوانا و درست از نوشته و بازخوانی و اصلاح آن باعث کاستن از اشتباهات و کامل کردن متن نوشته مان می شود.
19.نوع نگارش یک نوشته باید یک دست باشد.
به طور مثال ،اگر سبک بیان نوشته ادیبانه است، یکباره نباید سخنان عامیانه ومبتذل به کار ببریم.
20.به یکسان بودن املای واژه ها توجه کنیم.
21. نکات دستوری و ترتیب اجزای جمله از ویژگی های مهم نوشته است که باید رعایت کنیم.
22. با برگرداندن نظم به نثر ذهن و دست خود را برای نوشتن به فارسی معیار روان کنیم.
گفتنی است: این کارگاه روز دوشنبه 30 بهمن در راستای مهارت آموزی حداقلی به طلاب در راستای ارائه تحقیق پایانی در قالب ساعات پژوهشی پایه چهارم مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت برگزار گردید.
تصویر این جلسه
آخرین نظرات