در این جلسه کارگاهی استاد به تشریح عوامل گیرایی بیان پرداختند که در ذیل آمده است:
1. اولین عوامل گیرایی بیان : درست نویسی از نظر سند و از نظر محتوا
در نگارش اگر پیام و محتوا جذاب و گیرا باشد باید محتوا که ارائه می دهیم درست باشد .
2. دومین عامل گیرایی پیام : نو بودن
اصل سخنرانی تکراری نباشد و اگر کلیشه ای صحبت کنیم مخاطب ندارد .نویسنده باید حرفی برای گفتن داشته باشد باید بدانیم مخاطب مطلب را نمی داند .
برای مثال می توان گفت :
من کان عنده صبّی فلیتصاب له هرکس نزد او بچه ای باشد باید کودکانه رفتار کند
چون که با کودک سرو کارت فتاد باید زبان کودکی گشاد
اگر به جای عنده می گفت له کدام قشنگ تر می شود
عنده : تمام فرزندان
له : برای او ——- فقط فرزند خودمان
3. سومین عامل گیرایی : منطقی بودن
از خرافات وخرافه نویسی شدیدا پرهیز کنید
باید منطق اسلام ، عقل و علم در مقاله هماهنگ باشد .
پیامبر (ص) پسری داشتند که در سن یکسال و نیم فوت کردند و از دنیا رفتند و خورشید گرفت و مردم گفتند به خاطر فوت پسر است. پیامبر (ص) قبل از خاکسپاری فرزندش به مسجد رفتند و فرمودند خورشید و ماه دو نشانه الهی از نشانه خدا هستند و ارتباطی با مرگ و زندگی کسی ندارد و دست از خرافات بردارید.
حدود 65 آیه کلمه بینات به کاربرده شد : دلییل روشن ، استدلال
در روایت داریم خداوند برای مردم دو حجت گذاشته است .
1 .حجت ظاهری : پیامبر
2. حجت باطنی : عقل
عقل را کنار پیامبر آورده که نشان دهد اسلام دین منطقی است .
4. چهارمین عامل گیرایی پیام : کاربردی بودن پیام
بتواند گره ای از کار مردم باز کند گره ای علمی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگ
گفتنی است: در این جلسه دو ساعته طلاب پایه سوم مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت با مهارت های حداقلی در راستای ارائه ی تحقیق پایانی با عوامل گیرایی پیام به طور مشخص آشنا شدند و این کارگاه روز شنبه 28 بهمن ماه با حضور همکار پژوهش هاتفی برگزار گردید.
تصویر این جلسه
آخرین نظرات