ششمین جلسه کارگاهی ساعات پژوهشی پایه پنجم شیوه نگارش تحقیق پایانی و مقالات علمی ترویجی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت در ادامه مقاله نویسی برگزار گردید که خلاصه مباحث مطرح شده در این کارگاه به شرح ذیل می باشد: ساختار مقاله اصلی مقدمه فرق موضوع و مساله… بیشتر »
آرشیو برای: "اسفند 1396"
در ششمین جلسه کارگاهی ساعات پژوهشی پایه سوم مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت که در راستای آموزش مهارت های حداقلی در ارائه تحقیق پایانی روز شنبه 19 اسفندماه برگزار شد هاتفی همکار معاونت پژوهش به تشریح موارد تایپی و نگارشی پرداختند که در ذیل خلاصه آن آمده… بیشتر »
در پنجمین جلسه کارگاه های ساعات پژوهشی پایه سوم تکالیف واگذار شده به طلاب در زمینه مهارت نگارش علمی و استفاده از علائم نگارشی، ساده نویسی و ویراستاری توسط طلاب به استاد ارائه گردید و استاد به نقد و بررسی آن ها پرداختند. گفتنی است: این کارگاه دو ساعته در… بیشتر »
در چهارمین کارگاه منبع شناسی در قالب ساعات پژوهشی پایه دوم استاد به تشریح و معرفی لغت نامه های فارسی همچون دهخدا، معین، عمید و لغت فَرَس اسدی طوسی، مجمع الفَرَس محمد قاسم بن حاج محمد کاشانی، فرهنگ فارسی غلامرضا انصاف پور، معیار جمالی شمس فخر اصفهانی،… بیشتر »
در سومین جلسه کارگاه منبع شناسی در قالب ساعات پژوهشی پایه دوم تکالیف واگذار شده به طلاب با پرورش موضوع و چگونگی منبع یابی در کتب، مقالات، منابع مرجع، غیرمرجع، لغت نامه های فارسی و عربی و تقدم و تاخر منابع و نحوه جستجوی مطالب و منابع در اینترنت آشنا… بیشتر »
در دومین جلسه کارگاه منبع شناسی در قالب ساعات پژوهشی پایه دوم تکالیف واگذار شده به طلاب که انتخاب موضوع و معرفی 5 منبع پژوهشی بود توسط طلاب به استاد ارائه گردید و استاد و نقد و بررسی آن ها پرداختند. گفتنی است: این کارگاه دو ساعته در راستای ارائه تحقیق… بیشتر »
مهارت منبع و مرجع شناسی در راستای ارائه تحقیق پایانی در قالب ساعات پژوهشی با حضور استاد رحیم پور در طی 4 جلسه 2 ساعته جهت آموزش طلاب پایه دوم برگزار گردید. در این کارگاه در راستای انتخاب موضوع ویژگی های موضوع مناسب که علاقمندی، توانایی، دسترسی به منابع،… بیشتر »
پنجمین جلسه کارگاهی ساعات پژوهشی پایه پنجم شیوه نگارش تحقیق پایانی و مقالات علمی ترویجی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت برگزار گردید که خلاصه مباحث مطرح شده در این کارگاه به شرح ذیل می باشد: مقاله در اصطلاح 1 . نوشته ای دریافت ها و نظریات نویسنده 2. در… بیشتر »
در این جلسه کارگاهی استاد به تشریح عوامل شیوایی بیان بیان پرداختند که در ذیل خلاصه آن آمده است: اولین عامل شیوایی بیان : درست نویسی این درست نویسی مربوط به الفاظ و بیان و قالب کار است که در کلمات و جملات باید رعایت گردد. درست بودن : 1. در کلمات : در بخش… بیشتر »
در این جلسه کارگاهی استاد به تشریح عوامل گیرایی بیان پرداختند که در ذیل آمده است: 1. اولین عوامل گیرایی بیان : درست نویسی از نظر سند و از نظر محتوا در نگارش اگر پیام و محتوا جذاب و گیرا باشد باید محتوا که ارائه می دهیم درست باشد . 2. دومین… بیشتر »
جلسه سوم کارگاهی نگارش علمی پایه چهارم چه روز ها که یک یک غروب شد نیامدی چه اشک ها که در گلو رسوب شد نیامدی تمام طول هفته را در انتظار جمعه ام هربار، صبح، ظهر، نه غروب شد نیامدی در این جلسه کارگاهی استاد نادی در راستای… بیشتر »
جلسه دوم کارگاهی نگارش علمی پایه چهارم در این جلسه کارگاهی که به منظور آشنایی بیشتر طلاب با مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی انجام پذیرفت استاد نادی ابتدا متنی در اختیار طلبه ها قرار دادند و از آن ها خواسته شد اشکالات نگارشی آن را برطرف… بیشتر »
چهارمین جلسه کارگاهی ساعات پژوهشی پایه پنجم آشنایی با فنون و قواعد ترجمه عربی به فارسی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت برگزار گردید که خلاصه مباحث مطرح شده در این کارگاه به شرح ذیل می باشد: ترکیب اسنادی: تشخیص مبتدا وخبر مثال : ذلک الکتاب لاریب فیه هدی… بیشتر »
این جلسه استاد حاجی حسینی به تکمیل بحث واژه شناسی که در جلسه قبل آغاز نموده ولی به اتمام نرسید پرداختند: 7. یافتن ریشه ی کلمات مثال : اتحّد؛ باب افتعال از وحد برخی عواملی که موجب اشتباه در این زمینه می شوند : 1. اعلال 2. حذف برخی حروف کلمه 3.… بیشتر »
پژوهش واژهای فارسی است که اسم مصدر از پژوهیدن و پژوهش کردن هست. این واژه در لغتنامه دهخدا به جستجو، پیجویی معنا شده است.[1] البته کلمه تحقیق در عربی معادل این واژه فارسی است که از ریشه «ح ق ق» گرفتهشده و ازنظر اصطلاحی عبارت است از « تلاش فکری منظم و… بیشتر »
مثلث طلایی موفقیت در هر فن ومهارت 1. مطالعه 2. آموزش 3. تمرین هر نوشته ای به دو ابعاد تقسیم می شود : بعد درونی ، بعد بیرونی بعد درونی : محتوی ، پیام ، معانی بعد بیرونی : قالب ، بیان ، الفاظ سعدی می خواهد بگوید اگر می خواهید گفتار و رفتار شما معرف شخصیت… بیشتر »
مهارت نگارش علمي نويسنده بايد نگاهی عميق ودقیق داشته باشد . بسمه —- اسم —-باسمه در صرف اسم کلمه ای است نوشته می شود وهمزه آن خوانده نمی شود . فقط در یک مورد استثنا وجود دارد که همزه در بسم هم خوانده نمی شود وهم نوشته نمی شود وآن فقط در بسم… بیشتر »
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه اول نگارش علمی با موضوع مهارت های حداقلی در راستای ارائه تحقیق پایانی یک روز به هیات سحر می آید با سوز دل و دیده تر می آید یک روز به انتقام هفتاد و دو شمس با سیصدو سیزده قمر می آید با صلوات بر محمد و ال… بیشتر »
فرایند ترجمه : مرحله اول : شناسایی و تفکیک اجزا کلام (مسند ومسند الیه را جدا کنیم ) ارکان اصلی جملات را تشخیص دهیم فعلیه : فعل معلوم + فاعل فعل مجهول + نایب فاعل اسمیه : مبتدا خبر آیه 55 سوره هود : فکیدنی جمیعا ثم لا تنظرون فکیدنی: فعل وفاعل جمیعا… بیشتر »
ترجمه یک کار تخصصی ودشوار است: اولا: دانش است (علم ) پس به آموزش نیاز دارد . ثانیا: فن است پس به مهارت وتمرین نیاز دارد . ثالثا : هنر است پس ذوق نیاز دارد . تَرجمه : تَرجمَ یُترجم ترجمه یعنی آشکار کردن معنایی را در معنای دیگر ، آشکار کردن… بیشتر »
سومین جلسه ساعات پژوهشی پایه اول با عنوانآشنایی با جایگاه پژوهش و رابطه ی پژوهش با ایمان و اخلاق جهت آشنایی طلاب با این موضوع انگیزشی و اخلاقی در جهت تبیین چرایی و چگونگی پژوهش، لوازم آن ، ضرورت پرداختن به آن و لزوم کسب مهارت های پژوهشی ، ضرورت ، آثار و… بیشتر »
آخرین نظرات